Punk: periodical collection on self-publishing practices

Gäste im Salon: Paul Gangloff und Hilde Meeus

 

Mittwoch, 03. Juli 2013, 19 Uhr



Der Titel der Publikation —Punk: periodical collection – bezieht sich auf den Namen dreier Sammlungen von Fanzines, die im International Institute for Social History (Amsterdam) archiviert sind. Die Sammlung umfasst Zines aus den Niederlanden, Deutschland, Italien, Frankreich und den USA.

„Ohne etwas über den Inhalt dieser Sammlungen zu wissen, beschloss ich, Personen einzuladen, die sich in der Punk-Szene bewegten – sowie auch andere.“

Punk: periodical collection ist eines von vielen Endergebnissen, die bei diesen Treffen zustande gekommen sind. Es beinhaltet Transkriptionen von Gesprächen mit Roberto Ohrt (Schriftsteller, Kurator, Hamburg), Stephan Dillemuth (Künstler, München), Gee Vaucher (Künstler, Essex), Christophe Bouthin (Verleger, Paris) und Martijn Haas (Journalist, Amsterdam). Diese Textfragmente sind sowohl zusammengefasst als auch unterschieden durch eine Serie von Collagen und Montagen, hergestellt aus dem grafischen Material der archivierten Zines des IISG.

Paul Gangloff (*1982 Altkirch, FR) studierte Graphic Design auf der ÉRBA in Valence (FR) und auf der Gerrit Rietveld Academie (Amsterdam, NL). Von 2010 bis 2012 schloss er sich der Jan van Eyck Academie (Maastricht, NL) an.

Gründungsmitglied des Grafik Design Büros OneDayNation (2005-2007) und Mitglied eines selbsttragenden Instituts, der Faculty of Invisibility (2007-2010). Mittlerweile finden seine Erfahrungen in beauftragten wie selbstinitiierten Projekten Niederschlag.

www.writtenrecords.info


Punk: periodical collection, On self-publishing practices, a book by Paul Gangloff, assembles interviews interspersed with a series of collages made during a collective graphic experiment at the Jan van Eyck Academie.

In the series of interviews, Christophe Boutin, Didier Christen, Hans-Christian Dany, Stephan Dillemuth, Martijn Haas, Roberto Ohrt, Gee Vaucher and others speak about anarcho-punk, bohemian research, city magazines, design, Do-It-Yourself, fanzines, open houses, imposters, insults, means of production, post-punk, pre-Xerox, self-organization, the Situationist International, strategy and zines.

“The first half of fanzine stands for fan as in fanatic. The fan makes a fanzine about his or her idol. The word punkzine came as a substitute at a point when punk rejected fanaticism, which has to do with adoration.
Zines are not designed; rather, they are made. Making a zine could be a way to become a designer, but it may also be a way out of the position of designer. On the one hand, it is a question of self-empowerment: rather making a zine than inscribing oneself into existing magazines. On the other hand, it is about overstepping the boundaries of a profession, in order to play several roles as a dilettante.
Punkzines are not solely interesting as the visual style of a bygone epoch, as a “source of inspiration” or for direct recuperation. Rather, things may be learned from a study of the spirit in which they were made.”

         


Pau Gangloff at Salon für Kunstbuch, 3.7.2013

 

 Punk: periodical collection On self-publishing practices, English, 192 pp, 500 copies, 16,5 × 23,5 cm, offset, soft cover  € 16.-