Dependent Publishing - Portugal

Die Ausstellung präsentiert eine sich im Entstehen befindende, offene und fragmentierte Sammlung zeitgenössischer selbstpublizierter Druckwerke aus Portugal. Neben den jeweilig spezifischen Inhalten der über 50 Publikationen spiegeln diese gleichzeitig Traditionen, visuelle Kulturen und Strategien des Eigenverlegens sowie interventionistische Formen von Distribution,


Ein Einblick in die zeitgenössische Praxis des Selbstpublizierens in Portugal
Mittwoch, 11. Dezember 2013 | 19 Uhr
Gäste im Salon: Gabrielle Cram und Ana de Almeida
Die Ausstellung präsentiert eine sich im Entstehen befindende, offene und fragmentierte Sammlung zeitgenössischer selbstpublizierter Druckwerke aus Portugal. Neben den jeweilig spezifischen Inhalten der über 50 Publikationen spiegeln diese gleichzeitig Traditionen, visuelle Kulturen und Strategien des Eigenverlegens sowie interventionistische Formen von Distribution, während gleichzeitig historische, gegenwärtige, sozio-politische und lokale Kontexte ablesbar werden. Ein Großteil der Sammlung ist im Bereich Kunstbuch und künstlerische Produktion angesiedelt—auch wenn institutionelle Publikationen und Kataloge hier ausgeschlossen sind—und wirkt oft ergänzend zu künstlerischen Arbeiten oder behauptet Unabhängigkeit und Selbständigkeit als Kunstwerk. Gleichzeitig werden jedoch über deren Erscheinungsformen und Produktionsprozesse soziokulturelle und ökonomische Fragen explizit und bewusst exemplifiziert.

Ana de Almeida
*Prag, 1987, lebt und arbeitet als portugiesische Studentin und Künstlerin in Wien. Studium der Malerei an der Fakultät der Bildenden Künste in Lissabon, Video und Medienkunst an dem Lahti Institut für Bildende Kunst in Finnland und Master in Critical Studies an der Akademie der Bildenden Künste in Wien.

Gabrielle Cram
*Falkirk, 1978, lebt und arbeitet in Wien. Studium der Romanistik, Kunstgeschichte, Theater-, Film- und Medienwissenschaften an der Universität Wien, als auch Konzeptkunst und Kulturwissenschaften an der Akademie der Bildenden Künste Wien. Arbeit als Kuratorin, Autorin und Künstlerin. Forschung im Bereich Kulturaustausch und dessen Konditionen unter den Bedingungen von transnationalen Geflechten.

Bernhard Cella
ist Initiator des Salon für Kunstbuch im 21er Haus, dem weltweit ersten Museumsshop, der als künstlerische Intervention geführt wird. Das Sortiment versammelt einen vollständigen Überblick österreichischer Produktionen aus der Kunst der letzten zwei Jahre. Bernhard Cella lebt in Wien und studierte freie Kunst und Bühnenbild an der Akademie der bildenden Künste Wien, an der Hochschule für bildende Künste Hamburg und an der Kunstuniversität Linz. www.cella.at, www.salon-fuer-kunstbuch.at, www.neokuratin.com, http://collectingbooks.cella.at/
Dependent Publishing. An overlook on contemporary self-publishing practices in Portugal.
The exhibition exist as a landmark in what is an open, fragmented and still in progress collection of contemporary self-published graphic works from Portugal. Next to the particular and specific contents, the more than 50 publications mirror traditions, visual cultures and self-publishing strategies as well as intervening forms of distribution, whilst the historical, contemporary, socio-political and historical contexts can be read on and from them. The major part of the collection is grounded on the field of the art book and artistic production – even when institutional publishing and catalogues are left outside of it – and it is ensembles both publications that work as complementary processes to an artistic practice or, on the contrary, that claim an independence and autonomy as art work. However, at the same time, through form and through the production process, questions of socio-cultural and economic nature are rendered explicit and intentional.
Questions that underlie the specific choice of the publication format, are for example the discussed questions about the pertinence of independent artistic publishing in the field of the art practice in Portugal, despite the current and growing under-financing of culture. Interesting in this context are, for example, the nomadic and survival strategies of printed works that are temporarily looking for new producers / sponsorships without dispensing their copyrights or losing their gradual autonomy. Another expression of these survival strategies is the picking up on traditions in the sense of production workshops in which the artistic resigns in favor of an artisanal claim and in which the collective and collaborative experience plays a defined role.
Some of these publications in fact do not react directly at concrete sociopolitical or local contexts, they strategically persuit, however, the display of the production processes behind the publication themselves. Other publications, however, arose directly in the context of, or by documenting, different forms of resistance, such as in the course of squatting; solidarity-economical aspirations or the creation of alternative spaces in response to the crisis caused by precarity.
The title Dependent Publishing refers to the dependence of the so called independent publishing on economic and social contexts, underlining their specificities and the desire for a situated reading. Overlook drifts away from the idea of an overview, in terms of completeness and seamlessness, acknowledging the oversight of works and the pre-programmed exclusion associated to and implied within any attempt of an archive or collection. Although it can be said that, in this case, the selection possibly provides a fairly complete contemporary cross-section of this form of publication activity in Portugal, it is possible that there are already a number of publications in the queue, and only from the above-mentioned reasons - finding suitable survival strategies and waiting for appropriate conditions for their coming into existence – they are not yet in circulation and therefore do not appear here.

Dependent Publishing- Ein Einblick in die zeitgenössische Praxis des Selbstpublizierens in Portugal. Organisiert und zusammengetragen von Ana de Almeida und Bernhard Cella.